پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119952
مسئول عمليات خارجي حزب‌الله که بود؟
تاریخ انتشار : 1393/10/06
نمایش : 1731
پس از مدتها حدس و گمان در باره هويت جاسوس دستگير شده در رده‌هاي بالاي حزب‌الله لبنان، مجموعه‌اي از رسانه‌ها مدعي هستند که فرد دستگير شده، هيثم محمد شوربه مسئول واحد عمليات خارجي حزب‌الله بوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در حالي که تاکنون حزب‌الله لبنان از اعلام تائيد يا تکذيب هويت جاسوس دستگير شده، خودداري کرده است، پايگاه خبري النشره، روزنامه لبناني ديلي استار، روزنامه کويتي الراي و روزنامه آمريکايي واشنگتن پست مهم‌ترين منابعي هستند که مجموعه‌اي از اطلاعات تائيد نشده را در باره فرد دستگير شده، همکاران وي و تبعات خيانت وي به حزب‌الله منتشر کرده‌اند.

واشنگتن پست به نقل از منبع لبناني ناشناسي نوشته که فرد دستگير شده که از سال ۲۰۰۸ تاکنون در راس واحد عمليات خارجي حزب‌الله بوده است، اطلاعاتي را به سازمان جاسوسي رژيم اسرائيل، موساد انتقال داده است. اين منبع اظهار داشته که حزب‌الله علي‌رغم آسيب‌هاي جدي که از اين مزدور دريافت کرده است، دستگيري وي را يک موفقيت جدي مي‌داند. پيش از اين و در سال ۲۰۱۱، نيز سيد حسن نصرالله رهبر حزب‌الله اعلام کرده بود که دو نفر از اعضاي سازمان که دستگير شده‌اند به جاسوسي براي سازمان مرکزي اطلاعات آمريکا، سي‌آي‌اي اعتراف کرده‌اند.

گفته مي‌شود که دستگيري شوربه با استفاده از کمک‌هاي ايران صورت گرفته است و پس از آن صورت گرفته است که حزب‌الله به حضور يک نفوذي در رده‌هاي بالاي خود شک کرده است. در دوره مورد نظر، حزب‌الله دو فرمانده ارشد خود يعني عماد مغنيه و حسان اللقيس را در عمليات تروري که تصور مي‌رود ماموران اسرائيلي در آن نقش داشته‌اند از دست داده، چند عمليات خارجي حزب‌الله ناکام مانده، برخي از عناصر حزب‌الله در کشورهاي ديگر دستگير شده و چند مامور حزب‌الله در سرزمين‌هاي اشغالي از دست رفته‌اند.

در سال ۲۰۱۲ حمله به يک اتوبوس در شهر بورگاس بلغارستان، به کشته شدن راننده و پنج جهانگرد اسرائيلي منجر شد. مقامات اسرائيلي مدعي نقش داشتن حزب‌الله در اين حمله شدند و اين حمله از جمله دلايلي بود که باعث شد اتحاديه اروپا، حزب‌الله را گروهي تروريستي بنامد. اکنون روشن شده است که اطلاعات داده شده توسط عوامل نفوذي باعث شده است که رژيم اسرائيل، پيشاپيش از اين حمله باخبر باشد.

مقامات بلغاري دو تن به نام‌هاي ميلاد فراح معروف به حسين حسين و يک شهروند کانادايي به نام حسن الحاج را به عنوان عاملان اين حمله معرفي کردند. ديلي استار در اين باره نوشته است که ظاهرا بمب پيش از موعد مقرر و رسيدن به هدف اصلي منفجر شده است.

گفته مي‌شود که شوربه و چهار فرد ديگري که به جرم همکاري با وي دستگير شده‌اند، اکنون در دادگاه‌هاي حزب‌الله در حال محاکمه هستند. شوربه ۴۲ ساله که در خانواده‌اي مذهبي از جنوب لبنان بزرگ شده و پس از چند ماه تعقيب و مراقبت بازداشت شده است، در دوره‌اي مسئول حفاظت از نصرالله نيز بوده است و سپس به فرماندهي واحد ۹۱۰ يا واحد عمليات خارجي حزب‌الله رسيد. تصور مي‌رود که وي در يکي از سفرهاي کاري به کشورهاي آسيايي به استخدام رژيم اسرائيل در آمده باشد.

پايگاه خبري النشره که خبر دستگيري شوربه را به عنوان ضربه‌اي بزرگ به سازمان‌هاي اطلاعاتي اسرائيل در مسير نفوذ به حزب‌الله مطرح کرده، نوشته که وي به عنوان يک بازرگان به کشورهاي آسيايي سفر مي‌کرده و هشت سال پيش به استخدام دشمن درآمده است. اطلاعاتي که وي به اسرائيل داده، در شهادت عماد مغنيه در سال ۲۰۰۹ و حسان اللقيس در سال ۲۰۱۳ نقش داشته است. دستگيري وي پس از بازگشت از يک سفر خارجي و ديدار با رابطان اسرائيلي صورت گرفته است.

روزنامه الراي نيز مدعي شده است که شوربه در گرفتاري دو تبعه ايراني به نام‌هاي فيضي و فرجي در جمهوري آذربايجان نقش داشته است. به نوشته ابن روزنامه، وي هشتصد هزار دلاري را که از طرف اسرائيلي دريافت کرده است، صرف خريد املاک در جنوب لبنان کرده است.

منبع: مشرق

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html